Blogi

Kärsitkö migreenistä?

Migreeni on kohtauksellinen sairaus. Migreeni näyttäytyy yksilöllisesti ja esimerkiksi ennakko-oireet ja aura eivät välttämättä kuulu kaikkien migreeniin.

Ennakko-oireita voivat olla mielialan vaihtelut, kognitiiviset muutokset, kuten ajattelun, tarkkaavuuden, sanojen löytämisen ja muistiin palauttamisen vaikeudet sekä makean himo, väsyminen tai haukottelu. Nämä oireet ilmestyvät jopa vuorokautta ennen kivun alkamista. Omat ennakko-oireet on hyvä oppia tunnistamaan ja siten ennakoimaan kohtauksen tuloa ja valmistautumaan oikea-aikaiseen hoitoon.

Migreenikohtauksille altistavat tekijät ovat yksilöllisiä. Yleisimmät altistavat tekijät ovat stressi ja kiire, staattinen rasitus, valot, hajut ja melu sekä verensokerin lasku ja nestehukka. Hormonaaliset muutokset voivat olla myös yksi altistavista tekijöistä.
Kohtauksessa on neljä osaa: ennakko-oireet, aura, särkyvaihe ja jälkioireet. Migreeniä voi kuitenkin ilmentyä myös säryttömänä tai kohtaus voi alkaa ilman ennakko-oireita ja auraa. Kohtausten kesto ja kivuliaisuus vaihtelevat, pahimmillaan kohtaus vie toimintakyvyn täysin ja kestää useita vuorokausia. Kohtauksia hoidetaan yksilöllisesti lääkkeellisillä ja lääkkeettömillä hoitokeinoilla.

Lääkkeetön estohoito

Migreeniä voidaan ennalta ehkäistä myös terveillä elämäntavoilla; hyvän lihaskunnon ja ryhdin ylläpidolla, akupunktiohoidolla, rentoutumisen opettelulla, säännöllisellä ja terveellisellä ruokailulla sekä riittävällä unella.
Kohtuus on hyväksi.

Kiropraktiikka on turvallinen ja tutkittu vaihtoehto migreenin hoitoon. Ryhti ratkaisee tässäkin!