Stressin negatiivisia vaikutuksia voidaan vähentää

Stressi

Huolehtimalla kehon fyysisestä toimintakunnosta ja vapauttamalla lihaksiin ja sisäelimiin muodostuvia jännityksiä voimme vähentää stressaavien elintapojen ja negatiivisten tunteiden terveydelle haitallisia vaikutuksia.

Eri ihmiset reagoivat stressiin ja negatiivisiin tunteisiin eri tavoin: jotkut kerryttävät jännityksen niskaan ja selkään, toiset vatsaan ja ruoansulatuselimistöön. Jotkut reagoivat päänsäryllä ja toiset alaselkäkivuilla. Kasaantuneesta stressistä seuraa kudosten kireyttä tai toiminnallisia häiriöitä. Jännitys supistaa lihaksia, heikentää veren ja nesteiden kiertoa ja aiheuttaa kipua. Lihaskramppien ja nivelkipujen lisäksi vatsakipu ja ruoansulatushäiriöt ovat yleisiä stressin oireita. Nämä toiminnalliset häiriöt ovat kehon tapa kertoa, että se ei ole tyytyväinen sille joko tietoisesti tai tiedostamatta luomaamme ympäristöön. Ympäristömme koostuu tavoista, joilla ajattelemme, syömme ja liikumme. Kudoksemme heijastavat tätä todellisuutta.

Krooninen stressi → jännitys → kudoshäiriöt → sairastuminen

Jos stressioireita esiintyy kudostasolla liian pitkään, lopulta kudokset alkavat muuttua itse ja seurauksena on sairastuminen. Sairauksille annetaan ”diagnostisia nimilappuja”, kuten jännetulehdus, hermotulehdus, palleatyrä tai vatsahaava. Jatkuva stressi muuttuu näin vähitellen toiminnalliseksi häiriöksi ja edelleen sairaudeksi, ellei syitä poisteta ja negatiivisiin jännitystiloihin puututa. Tämä vaivoista sairauteen johtava kierre voi olla hidas tai nopea riippuen henkilön perinnöllisestä vastustuskyvystä ja elintavoista.

Stressin negatiivisia vaikutuksia voidaan vähentää

Onneksi on olemassa useita fysikaalisia ja terveyttä edistäviä hoitoja, joilla stressin vaikutuksia voidaan vähentää ja sairauden ja ikääntymisen etenemistä hidastaa. Tehokkaat hoidot vähentävät kudosten kireyttä lihaksissa ja elimistössä. Myönteisenä vaikutuksena on kudosten toiminnan, kuten liikkeiden, aineenvaihdunnan ja nestekierron, normalisoituminen, joiden lisäksi muun muassa kehon liikkuvuus, hengittäminen, verenkierto ja ruoansulatus paranevat. Tämä on arkipäivää Bliss Clinicillä – potilaat tulevat klinikalle kipuineen ja vaivoineen ja hoitojen edetessä löytävät uudelleen hyvinvointinsa ja mahdollisuutensa hyvään terveyteen. Hoitojen viisas hyödyntäminen yhdistettynä elämäntapamuutoksiin vaikuttavaa edullisesti ihmisen yleiseen terveyteen, elinvoimaan ja vastustuskykyyn. Emme ole stressin avuttomia uhreja. Paljon on tehtävissä, jos kuuntelemme kehomme viestejä – ja toimimme tarkoituksenmukaisin ja asiantuntevin tavoin.