CST on lempeä mutta tehokas ja käytännönläheinen hoitomuoto

Kraniosakraaliterapia (CST)
Craniosacral-terapia

CST on hellävarainen hoitomuoto. Se on lempeä mutta tehokas käytännönläheinen menetelmä, jonka avulla voidaan arvioida ja tehostaa elimistön fysiologisen craniosacral-järjestelmän toimintaa. Craniosacral-järjestelmä koostuu aivoja ja selkäydintä ympäröivistä ja suojaavista kalvoista ja aivoselkäydinnesteestä. Nämä kudokset vaikuttavat läheisesti keskushermoston toimintaan.

CST on tehokas työkalu, jota käytämme Bliss Clinicillä kuunnellaksemme kehoa ja vapauttaaksemme siihen ajan mittaan kertyneitä fyysisiä ja henkisiä jännitteitä, jotka hoitamattomina heikentävät aitoa hyvinvointia.
CST:n uranuurtajana ja kehittäjänä toimi osteopaatti-lääkäri, tohtori John E. Upledger. Hän suoritti laajoja tieteellisiä tutkimuksia vuosina 1975–1983 Michigan State -yliopistossa, jossa hän työskenteli kliinisenä tutkijana ja biomekaniikan professorina. CST-menetelmän kansainvälistyttyä jatkuvan tutkimuksen vahva perinne jatkuu edelleen.

“CST nähdään myös menestyksekkäänä menetelmänä kehon, mielen ja sielun eheyttämiseksi. Keskittyminen kokonaisvaltaiseen terveyteen voi merkittävästi vähentää sairauksia ja selvästi parantaa elämänlaatua.”

Professori, osteopaatti-lääkäri John E.Upledger

Kliinisesti on osoitettu, että CST helpottaa kehon luonnollista kykyä parantua itsestään, eli auttaa kehoa itse korjaamaan häiriötiloja sille luontaisella tavalla. Craniosacral-hoito poistaa keskushermoston (aivot ja selkäydin) toimintaan vaikuttavia tukoksia sidekudoskalvoista, kallon saumoista ja kudoksista. CST vapauttaa kehon syviä jännityksiä, jotka voivat aiheuttaa ja pahentaa erilaisia tavanomaisia ja harvinaisempia kiputiloja, toimintahäiriöitä ja sairauksia. Vapautuessaan syvistä jännityksistä CST-terapian aikana potilas kokee usein hyvinvoinnin ja eheytymisen tunteita, mikä kertoo mielen, kehon ja tunteiden tasapainottumisesta.Joskus kätkettyjen negatiivisten tunteiden purkautuminen johtaa eräänlaiseen katarsikseen, puhdistumiseen, joka antaa potilaalle uutta itseluottamusta ja tunteiden vapautumista. Upledger-hoitomenetelmiä käyttävät taitavat CST-terapeuttimme on koulutettu helpottamaan ja ohjaamaan näitä paranemisprosesseja.

Menetelmän ainutlaatuisuus perustuu höyhenenkeveään kosketukseen, joka on yleensä voimakkuudeltaan korkeintaan 5 grammaa, eli suurin piirtein euron kolikon verran. Potilaan ei tarvitse riisuutua. Kosketuksen välityksellä terapeutti kuuntelee ensin kehon hienovaraisia rytmejä. Havaittuaan epätasapainoa kudoksissa ja rytmissä terapeutti tekee käsillään korjauksia, jotka poistavat näitä tukoksia ja palauttavat normaalin tasapainon ja toiminnan. Keho voi siten itse parantaa erilaisia kipuja, toimintahäiriöitä ja sairauksia, joista monia ei ole saatu hoidettua ennen CST-terapiaa. CST-menetelmän käyttö myös ennaltaehkäisevänä hoitona on lisääntymässä, koska sen avulla pystytään parantamaan vastustuskykyä eri sairauksia vastaan.

Meistä jokainen kokee stressiä nopeatempoisessa maailmassamme. Yksi CST:n merkittävimmistä hyödyistä on autonomisen hermoston rentouttaminen (parasympaattinen tila), mikä mahdollistaa syvän levon. Sarjana annettu hoito, esimerkiksi kerran viikossa 1–2 kuukauden ajan, auttaa selviytymään stressistä ja torjumaan sairauksia. Hoito rauhoittaa selvästi sekä kehoa että mieltä ja auttaa siten merkittävästi alentamaan potilaan stressitasoa.

Hellävarainen CST sopii kaikenikäisille, lapsista vanhuksiin. Sillä voidaan hoitaa monia sairauksia ja vaivoja, kuten esim.

• Päänsärky ja migreeni

• Krooninen niska- ja selkäkipu

• Huimaus, pyörrytys

• Koliikki

• Lasten vaivat

• Oppimisvaikeudet

• Keskittymisvaikeudet ja tilapäiset muistihäiriöt

• ADD / ADHD

• Persoonallisuushäiriöt (ahdistuneisuus/paniikkihäiriöt, masennus…)

• Keskushermoston häiriö

• Aivo- ja selkäydinvammat

• Autismi

• Ortopediset vaivat

• Motoriset koordinaatio-ongelmat

• Skolioosi

• Stressin ja lihasjännityksen aiheuttamat vaivat

• Fibromyalgia ja muut sidekudossairaudet

Meillä on tällä hetkellä klinikallamme yksi ammattitaitoinen CST-terapeutti, Nicholas Bliss DC.

Craniosacral-terapiaa käytetään Bliss Clinicillä yleensä kiropraktisen hoitoa tukevana terapiamuotona,varsinkin silloin, kun keskushermosto edellyttää lempeää ja hienovaraista hoitovaikutusta. Nämä kaksi hoitomenetelmää toimivat erittäin hyvin yhdessä, koska molemmat vaikuttavat elimistöön parantamalla hermoston toimintaa.

CST-hoitoajan voi siis ottaa kiropraktisen hoidon yhteyteen TAI CST-hoitoajan voi varata erikseen vastaanotostamme.

Lisätietoja CST:stä löydät: www.upledger.fi