Haasteelliset krooniset kivut ovat myös parannettavissa

Krooninen kipu (pitkäaikaiskipu)

BLISS CLINICilla hoidamme paljon nivel-, lihas-, hermosto- tai pehmytkudosvaivoihin liittyviä kroonisia kiputiloja. ’Kroonisuudella’ tarkoitetaan vaivaa, joka on kestänyt kuukausia, vuosia tai jopa eliniän ajan. Tällainen vaiva ei ole välttämättä parantumaton – siihen ei ole vain toistaiseksi löydetty parannuskeinoa. Saamme usein erinomaisia tuloksia hoitaessamme näitä haasteellisia kroonista kipua aiheuttavia vaivoja.

Tavallisesti alkututkimuksemme kertoo meille, miten paljon pystymme auttamaan potilaan vaivaan (20%, 50%, 80%) ja miten kauan sitä korjaavaan hoitoprosessiin menee aikaa. Potilaan ei ole syytä lannistua, vaikka aiemmin olisikin kuullut, että tietyt vaivat ovat parantumattomia tai ne kuuluvat ikääntymiseen; kokemuksemme mukaan tämä ei välttämättä ole koko totuus. Miltei aina, saamme aikaan jonkinasteista konkreettista parannusta vaivaan – jopa kaikkein kroonisimmissa tapauksissa.

Kuten aiemmin mainittiin, kokonaisvaltaisen lähestymistapamme vuoksi emme arvioi ainoastaan kroonisesta kivusta kärsivää oiretta, vaan myöskin määritämme niitä syitä, jotka ovat aiheuttaneet vaivan ja kroonistaneet sen, ts. estäneet ensisijaisesti sen normaalin paranemisen. Nämä syyt sijaitsevat tyypillisesti muualla ihmiskehossa,  mielessä tai elintavoissa. Niinpä onnistunut hoito-ohjelma ottaakin nämä seikat huomioon. Samalla kun hoidamme sairautta, meidän on vahvistettava potilaan terveyttä ja kehon edellytyksiä parantaa itseään. Kumpikaan ei yksin riitä; molempia strategioita tarvitaan. Näin pääsemme parhaisiin ja kestävämpiin tuloksiin sekä saamme terveemmän ja onnellisemman potilaan kaiken lisäksi.