Vahva ryhti

Paranna ryhtiäsi Bliss Clinicillä!

Ryhdin vahvistaminen

Heikko ryhti ei ilmene erillisenä ilmiönä ihmisen elämässä, vaan se on ensimmäisiä merkkejä alentuvasta terveydentilasta. Heikko ryhti rappeuttaa ihmisen kehoa vähitellen, sillä elimistö ei pysty työskentelemään energiatehokkaasti. Ryhdin heikentyminen saattaa edeltää sairauksien ilmenemistä ja oireita vuosia tai jopa vuosikymmeniä.

Kipu ja oireettomuus on siis rajoittunut terveydentilan mittari. Kipu ja muut oireet ilmenevät usein vasta sairauden tai pitkälle edenneen ongelman seurauksena. Tavallisesti tässä vaiheessa ihminen hakeutuu lääkäriin ja esim. verikokeissa tai röntgenkuvissa huomataan muutoksia.

Terveyttä kannattaa edistää jo pientenkin signaalien, eli heikentyneen ryhdin ilmettyä. Ryhtiä voi voimistaa jo aikaisessa vaiheessa ja vahva ryhti kannattaakin olla tavoitteena läpi elämän.

Vahva ryhti hyvän terveyden ja elämänlaadun edellytys

Kliinisen kokemuksemme mukaan lukemattomat oireet vähenevät tai jopa häviävät kokonaan, kun saamme heikon ryhdin vahvistumaan. Kokemuksemme osoittaa, että vahva ryhti on hyvän terveyden ja elämänlaadun edellytys!

Parhaan tuloksen saavuttamiseksi tarvitaan osaavien ammattilaisten ja asiakkaan tiimityöskentelyä. Olemme ryhdin asiantuntijoita ja teemme työtämme korkeaan laatuun panostaen, jatkuvasti oppien ja kehittäen.

Suosittelemme ryhtitarkastuksia ja proaktiivista itsensä hoitamista kaikille vauvasta vaariin. Kannustamme perheitä tavoittelemaan hyvää ryhtiä elääksemme terveemmin ja hidastaaksemme ikääntymistä. Tuemme koko perheen ryhtitarkastuksista ja ennaltaehkäisevästä hoidosta kiinnostuneita erillisellä perheohjelmalla ja -hinnastolla – kysy lisää vastaanotosta!

Nicholas Blissin haastattelu Finnair Blue Wings -lehdessä (8/2019)

“To me, good posture is a combination of flexibility and strength. You need flexible joints and ligaments, and your organs need to have room to make their own micro dance – and muscle strength for support.”

Nicholas Bliss

Huonoon ryhtiin liittyviä yleisiä oireita ja vaivoja

1. Tuki- ja liikuntaelinten kipu

• Selkä- ja niskakivut
  • Välilevyvauriot
  • Hartia- ja lonkkakivut (mukaan lukien jännetulehdus/bursiitti)
  • Päänsäryt ja migreenit
  • Toistuvat rasitusvammat (tenniskyynärpää, rannekanavaoireyhtymä, olkapään impingement-oireyhtymä)
  • Urheiluvammat esim. juoksijan/hyppääjän polvi, nivusvenähdys, uimarin olkapää
  • Käsivarsien ja säärien puutuminen
  • Selkärangan, olkapään, lonkan ja polven nivelten luu-niveltulehdus

2.  Toiminnalliset sisäiset vaivat

• Ummetus ja huono ruoansulatus
  • Närästys ja refluksitauti
  • Hengitysvaikeudet
  • Sydämen rytmihäiriöt
  • Ääneen ja laulamiseen liittyvät vaivat
  • Kilpirauhasvaivat
  • Iho-ongelmat
  • Väsymys

3.  Itsetunto-, mieliala- ja henkiset ongelmat

• Masennus
  • Voimattomuus
  • Negatiivisuus
  • Itsevarmuuden puute
  • Ulkonäköön ja kosmetiikkaan liittyvät ongelmat

Olemme havainneet, että nykyiset ja perinteiset menetelmät huonon ryhdin korjaamiseksi ovat usein riittämättömiä tai liian vaativia keskivertoihmisen noudatettaviksi. Ne eivät siksi ole kovin suosittuja. Myöskään sellaiset hyvää tarkoittavat, mutta ongelmia vähättelevät kehotukset kuin “Istu suorassa!” tai “Vedä hartiat taakse!” tai “Vatsa sisään! tai “Älä retkota!” eivät todennäköisesti motivoi henkilöä, joka kärsii huonon ryhdin aiheuttamista vaivoista ja terveyshaitoista. Samoin eivät myöskään nivelien manipulaatiohoidot tai lihasten venytys- ja vahvistamistekniikat yksin riitä. Ryhtiongelmat ovat usein monimutkaisia ja eri syistä johtuvia ja vaativat yleensä taitavien ammattilaisten antamaa monipuolista hoitoa.

Kuuntele Nicholas Blissin ryhti ja terveys -radiohaastattelu

Lue lisää ryhdin vahvistamisesta

Olemme kehittäneet erityisiä keinoja ryhdin korjaamiseksi hoitoprosessien aikana ja niiden jälkeen. Käyttämämme Bliss-metodi ryhdin korjaamiseksi on kokonaisvaltainen, sillä se ei tarkastele kehoa vain koneena, jonka osat ovat joko paikallaan tai kaipaavat säätöä, vaan monimutkaisena koneistona, joka muuttaa muotoaan ajatuksista, fyysisistä kudoksista, sisäisestä kemiasta ja tunteista tulevan informaation vaikutuksesta. Aivan kuten ajatuksemme, tunteemme ja yleinen terveydentilamme näkyvät kasvoistamme, ryhtimme heijastelee samoja asioita. Jotta pystymme muuttamaan ryhtiä oikeaan suuntaan, meidän on tehtävä työtä ihmisen eri tasoilla – ei vain fyysisesti, vaan ottaen käyttöön myös muita voimia. Olemme suunnitelleet omia erityisiä keinoja virheellisen ryhdin korjaamiseksi ja paremman terveydentilan saavuttamiseksi. Menetelmämme on nimeltään Bliss-metodi ryhdin korjaamiseen.

Meillä on yli kolmenkymmenen vuoden kliininen kokemus kiropraktiikasta, akupunktiosta ja urheilutieteistä ja olemme sitoutuneet oppimaan johtavista ja vakiintuneista lähteistä, olemme saaneet oppia ja vaikutteita monista eri lääketieteen, parantamisen ja terveydenhoidon järjestelmistä – sekä idästä että lännestä *. Tämä on mahdollistanut kehon ja sen ongelmien tarkastelemisen monista eri perspektiiveistä ja antanut käyttöömme monia lisäkeinoja uusien tehokkaiden hoitojen luomiseksi. Bliss-metodi ryhdin korjaamiseen on esimerkki perinteisten menetelmien ja uudempien ideoiden yhdistämisestä uudeksi toimivaksi hoitosarjaksi, jonka avulla korjataan virheellistä ryhtiä ja siihen liittyviä terveysongelmia.

Ryhdin korjaaminen Bliss-metodilla

Potilaalle annetaan koulutusta hänen käydessään hoidossa tohtorin ja terapeutin vastaanotolla. Rakenteellisia korjauksia tehdään käyttämällä kiropraktisten ja pehmytkudosten kehoa tasapainottavia tekniikoita, omia Bliss-metodin tekniikoitamme, mielen rauhoittamista ja hengitysharjoituksia sekä ryhtiharjoituksia.

Muutamia kuukausia tai pidempäänkin jatkuvan hoito- ja korjausprosessin aikana opetamme vähitellen loogisia ja helppoja itse tehtäviä harjoituksia. Selkärangan korjaaminen terveempään asentoon ja tätä korjausprosessia vahvistavien hyvien tottumusten opettelu vievät aikaa. Iäkkäämpien ja rappeuttavista muutoksista kärsineiden rankojen korjaaminen kestää luonnollisesti kauemmin. Tehtävä vaatii asiakkaan ja ammattilaisten yhteistoimintaa ja tiimityöskentelyä. Autamme kehoa ja mieltä oppimaan miellyttävästi ja tehokkaasti liikkumaan ja seisomaan suorassa. Emme kuitenkaan kuormita potilaita liiallisella itsehoidolla – vain sen verran kuin korjausten ja myös potilaiden motivaation ylläpitämiseen tarvitaan. Määräaikaiset tarkastukset ajoitetaan seuraavalle vuodelle ja niitä tehdään kunnes rakenteet asettuvat uusiin asentoihinsa ja uudet henkiset tottumukset ovat muodostuneet.

Itsehoitoprosessi on onneksi paljon helpompi kuin miltä se kuulostaa: koska hyvä ryhti saa sinut tuntemaan olosi paremmaksi ja näyttämään paremmalta, on aivan luonnollista, että tämän uuden olotilan haluaa säilyttää. Bliss Clinicin hoitomenetelmillä pystymme suhteellisen nopeasti tarjoamaan asiakkaillemme hyvästä ryhdistä seuraavia myönteisiä kokemuksia, niin että he motivoituvat auttamaan itseään muuttumaan. Koska he voivat paremmin, suoran ryhdin ylläpitäminen tulee yhä helpommaksi.

Bliss-metodeihimme kuuluu koulutus ja hoito…

…niin että potilas ymmärtää:

• Erilaiset huonon ryhtinsä aiheuttajat
  • Mitä ammattilaisen on tehtävä  asian korjaamiseksi
  • Mitä heidän on tehtävä edistääkseen omaa hoitoaan ja muutosprosessia
  • Miten he voivat auttaa itseään – ottaa vastuun – kun korjaukset on tehty.

Yleisiä huonon ryhdin syitä (meidän kokemuksemme mukaan):

• mekaaniset viat elimistössä (lihasten, nivelten ja sidekudoksen epätasapaino / rajoitukset)
  • vammojen ja leikkausten aiheuttama arpikudos
  • huono ergonomia
  • tukahdutetut tai kielteiset tunteet
  • kehon meridiaanijärjestelmän tukokset ja heikkous

Näytämme potilaillemme henkilökohtaisesti, miten nämä eri asiat liittyvät toisiinsa ja mitkä tekijät on tärkeintä saada hallintaan. Jokaisen ihmisen toimintahäiriöt ja oireistot ovat yksilöllisiä. Opetamme heille uusia ja loogisia tapoja ymmärtää kehon ja mielen yhteistyönä syntyvää huonoa tai hyvää ryhtiä, heikkoa tai hyvää terveyttä. Ja tehostamme näitä opetuksia tarjoamalla konkreettisia hyvinvoinnin kokemuksia heidän ryhtinsä ja ulkonäkönsä parantuessa hoidon aikana. Tulokset ovat usein nopeasti nähtävissä! Kivut ja jäykkyys helpottavat huomattavasti, ja myös joustavuus ja hengitys paranevat ja energiatasot kohoavat – jopa ruoansulatuksen paranemista tapahtuu yleisesti hoitojakson aikana.

Potilaat kuvaavat usein uudenlaista “vapauden” tunnetta, tai tuntevat nuortuvansa; nämä muutokset voivat olla dramaattisia, ja niitä voi kokea jopa yhden käynnin aikana! Muut – perhe ja ystävät – alkavat nähdä myönteisiä muutoksia heidän ulkonäössään ja käytöksessään. Syntyy uusia muutoksen voimia. Nämä muutokset voivat olla erittäin voimaannuttavia.

Emme käytä oikoteitä tässä korjaus- ja parannusprosessissa. Käytämme asiakkaidemme informoimiseen tarvittavan ajan ja annamme heille myös hyviä tuloksia niin, että he motivoituvat vaihtamaan epäterveellisiä tottumuksiaan parempiin. Saamme heidät kiinnostumaan pitämään parempaa huolta itsestään. Autamme heitä ottamaan käyttöön omat käyttämättömät voimavaransa niin, että he voivat paremmin ”kohota oikealle tasolleen”, tai oikeaan potentiaaliinsa – tämä on oikeastaan Bliss-metodimme tehtävä. Suoristaessamme ihmisten selkärankoja ja ryhtiä tarjoamme heille myös mahdollisuuden täydempään ja onnellisempaan elämään – tämä kumpuaa syvältä. Se antaa ihmisille enemmän vaihtoehtoja, laajemmat mahdollisuudet.

Katsele ympärillesi: kuinka onnellisia, terveitä ja menestyviä huonoryhtiset ihmiset ovat? Mieti asiaa… Kuinka onnellisia, terveitä ja menestyviä hyväryhtiset ihmiset ovat? Kumpi näistä kahdesta ryhmästä on enemmän “läsnä” ja omaa paremman itsetunnon? Kummalla on paremmat mahdollisuudet? Kumpi todennäköisesti elää pitempään ja terveempänä? Me Bliss Clinicillä tunnistamme nämä yksinkertaiset tosiasiat ja sovellamme tätä innoitusta opetuksessamme ja hoidoissamme. Potilaat löytävät itselleen uusia mahdollisuuksia ja motivoituvat hoidoista saamistaan myönteisistä kokemuksista. Motivoituneet potilaat tervehtyvät ja pystyvät voittamaan esteitä.

Näitä Bliss-metodeja käyttämällä laajempana tehtävänämme on auttaa ihmisiä vapauttamaan omaa potentiaaliaan pystyäkseen elämään onnellista, tervettä ja tuottavaa elämää. Ja kun tiedämme miten tärkeä osa hyvällä ryhdillä on tämän potentiaalin vapauttamisessa, suuntaamme energiamme ja taitomme kehon parhaan mahdollisen ryhdin ja yleisen joustavuuden saavuttamiseen.

Ryhdin korjaamisessa pelkästään ammattiapuun turvautuminen ei riitä; samoin omin neuvoin selviäminenkään ei yksin riitä. Nämä on tehokkaasti ja taidokkaasti yhdistettävä tulosten saavuttamiseksi pitkällä ja lyhyellä tähtäimellä. Bliss-metodin avulla luodaan tällainen tehokas yhdistelmä.

**Luettelo / Liite:

Fraser ja Nicholas Bliss ovat keränneet tietonsa ja kokemuksensa yli 38 vuoden aikana seuraavista järjestelmistä ja oppisuunnista:

Kiropraktinen ja osteopaattinen lääketiede, kiropraktinen urheilulääketiede, kiinalainen lääketiede, Ayurveda-lääketiede, akupunktio, podiaatri, klassinen jooga, joogaterapia, Trigger Point -terapiat (Travell, Nimmo), Motion Palpation, (Gillet ja Faye), Tri Lewit ja Janda, sovellettu kinesiologia (Applied Kinesiology), Active Release Techniques (ART), myofaskiaaliset hoidot, Craniosacral-terapia (CST), integraalinen psykologia (itämainen ja länsimainen), psykofyysinen fysioterapia, Shindo, Alexander-tekniikka, erilaiset meditointi- ja mielenrauhahoidot, Rajajooga, Emotional Freedom Techniques (EFT), energialääketiede, Qigong, Nogier’n korva-akupunktio, kiinalaisen lääketieteen kasvodiagnoosi, hengitystekniikat.